De helpdesk vraagt u welke spirometer u heeft.
1: Heb je de juiste app gedownload?
Voor de Spirosmart 2019 met het logo direct onder de turbine download je de app "Spirogram" (afbeelding rechts).
Voor de witte Smart Oxi (afbeelding midden) en Spirosmart 2021 (logo onderaan, afbeelding midden) download je de app "Gezondheidsmeter".
2: Staat de bluetooth van jouw telefoon/tablet aan? Dit kan je nakijken in de instellingen van de telefoon/tablet. Nog steeds geen verbinding? Zet de bluetooth eens uit en na 5 seconden weer aan.
3: Controleer de batterijen van de spirometer.
Zijn de batterijen nog vol?
Zitten beide batterijen met de plus- kant omhoog (richting de turbine) in de Spirometer?
4: De app was te lang inactief, en moet opnieuw worden opgestart.
Apple met fysieke homeknop:
Dubbelklik op de homeknop (ronde knop op het apparaat).
Apple zonder fysieke homeknop:
Veeg vanaf de onderkant van het scherm langzaam omhoog en stop halverwege het scherm.
Android:
Klik op het vierkante/3 streepjes langs de homeknop van het apparaat.
Open de Spirogram app opnieuw. Is de spirometer nu zichtbaar?
5: Is de Spirometer gevonden door de telefoon/tablet?
Ga naar de instellingen van de telefoon/tablet.
Ga naar apparaat/verbindingen/bluetooth.
Staat er bij Beschikbare/andere apparaten iets als "SM-005Z0xxxxx"?
Probeer NIET TE VERBINDEN OP DEZE MANIER, dit is puur ter controle dat de bluetooth werkt.
Als dit er wel staat zie optie stap 7.
6: Controleer de tijdinstelling van uw telefoon.
Ga naar instellingen van de telefoon/tablet.
Ga vervolgens naar algemeen/tijd en tijdzone.
Controleer dat dit op automatisch staat en op 24 uurs notatie.
7:
Het downloaden van de app is fout gegaan.
Verwijder de app.
Voordat je de app opnieuw downloadt controleer eerst je doelwaarde onder je profiel.
Deze moet je opnieuw invoeren.
Download de Spirogram app of Gezondheidsmeter app opnieuw (zie punt 1).
8: Staat er nog een tweede bluetooth aan?
De tablet of telefoon kan in de war raken bij twee actieve bluetooth verbindingen. Zet de niet-spirometer bluetooth uit.
9: Zet de telefoon uit, wacht een minuut , zet aan en probeer het nogmaals.
Op Android krijg je een kalender in beeld. Linksboven staat het jaartal 2021. Klik hierop, je krijgt dan ene rijtje met jaartallen, zo kan je gemakkelijk scrollen door de jaren.
Op iOS kan je niet geboren zijn in de toekomst. Kies daarom eerst het jaartal daarna de dag en maand.
De cirkels onderaan in Profiel zijn de algemeen geldende referentie waarden, die veranderen niet als je jouw doelwaarde aanpast.
Mogelijk heb je twee accounts bij Gezondheidsmeter. Dat kan gebeuren als je bijvoorbeeld aan studies ook anoniem meedoet.
Dit komt niet vaak voor en de helpdesk moet dan een aantal instellingen nakijken.
Bel of mail de helpdesk.
Check in het profiel of alle gegevens goed zijn ingevuld:
- Staat geboortedatum goed (juiste jaartal)?
- Staat de lengte in cm (175 ipv 1.75)?
Als de app meteen afsluit, kan je het beste de app opnieuw downloaden
Controleer of jouw internet (wifi of 3/4/5G) aan staat en probeer het nogmaals.
Mogelijk heb je de algemene app van Gezondheidsmeter gedownload.
Je moet de app Spirogram downloaden met het volgende icoon:
Check in het profiel of alle gegevens goed zijn ingevuld:
- Staat geboortedatum goed (juiste jaartal)?
- Staat de lengte in cm (175 ipv 1.75)?
Als de app meteen afsluit, kan je het beste de app opnieuw downloaden
Controleer of jouw internet (wifi of 3/4/5G) aan staat en probeer het nogmaals.
1: Het profiel is niet goed ingesteld.
Staat de geboortedatum goed? (Juiste jaartal).
Staat de lengte in cm? (175 i.p.v. 1,75)
Staat het gewicht in kg? (80,1kg i.p.v. 801)
Staat de eigen doelwaarde ingevuld? Dat is de laatst geblazen waarde in het ziekenhuis.
2: Start de app opnieuw op.
• Apple met fysieke homeknop:
Dubbelklik op de homeknop (ronde knop op het apparaat)
• Apple zonder fysieke homeknop:
Veeg vanaf de onderkant van het scherm langzaam omhoog en stop halverwege het scherm.
Android:
Klik op het vierkante/3 streepjes langs de homeknop van het apparaat.
Open de Spirogram app opnieuw. Is de Spirometer nu zichtbaar?
3: Staat de bluetooth van jouw telefoon/tablet aan?
Dit kan je nakijken in de instellingen van de telefoon/tablet.
4: Is het blaaspijpje (mondstuk) juist bevestigd?
Steekt het mondstuk uit aan de oranje kant (niet de kant van de batterijen)?
Heb je hem vast gedraaid (rechtsom, richting dichte slotje)?
5: De batterijen zijn leeg.
Vervang de batterijen van de Spirometer. Let op, beide met omhoog.
6: Het downloaden van de app is fout gegaan.
Verwijder de app
Download de spirogram app opnieuw
Kijk bij Profiel wat jouw doelwaarde is, deze moet je weer invoeren in de nieuwe app.
Het profiel is niet goed ingesteld.
Staat de geboortedatum goed? (Juiste jaartal).
Staat de lengte in cm? (175 i.p.v. 1,75)
Staat het gewicht in kg? (80,1kg i.p.v. 801)
Staat de eigen doelwaarde ingevuld? Dat is de laatst geblazen waarde in het ziekenhuis.
De error-melding is het gevolg van een hikje in de communicatie tussen de app en de Spirometer. Het kan zijn dat de turbine niet goed is geplaatst, dat deze vies is, dat de reader van de turbine niet goed leest (vuil o.i.d.) of dat de bluetooth niet stabiel is.
Als je een meting hebt die een error genereerd, dan houdt het apparaat die meting vast. Deze probeert hij telkens opnieuw te verzenden waardoor de melding terug blijft komen.
Je kan twee dingen doen:
1. De app opnieuw installeren, alle metingen die nog niet verstuurd zijn, worden daarmee verwijderd. Oók de foute metingen. Als het goed is heb je alle andere metingen al verstuurd. Je kan dit controleren door eerst in te loggen. De metingen die na inlog onder "Archief" staan worden niet verwijderd.
Voordat je de app verwijderd:
Kijk bij Profiel wat jouw doelwaarde is, deze moet je weer invoeren in de nieuwe app.
2. De melding negeren.
Om te controleren welke metingen zijn verstuurd volg je de volgende stappen:
Klik op inloggen, dan kom je in het dossier.
Onder Spirometrie, Archief, kan je zien welke metingen er zijn verstuurd.
De turbine is het ronddraaiende onderdeel.
Verwijder de turbine voor het reinigen uit de Spirometer door hem linksom te draaien en een lichte trekkracht uit te oefenen. Om het uittrekken te vergemakkelijken is het nuttig een lichte druk uit te oefenen op het onderstuk van de turbine met behulp van een vinger.
Spoel de turbine door hem in schoon koud water onder te dompelen. Verwijder de druppels van de turbine door hem krachtig te schudden. Laat hem drogen door hem met zijn as verticaal op een droog steunvlak te plaatsen.
Steek de gereinigde turbine in de Spirometer met inachtneming van de richting aangegeven door het symbool van het gesloten hangslotje dat op de Spirometer is gedrukt. Duw de turbine voor een correcte plaatsing naar beneden, en draai hem rechtsom tot aan de aanslag die de blokkering in de plastic houder garandeert.
Om onherstelbare schade aan de turbine te vermijden, geen alcoholische of olie-achtige reinigingsoplossingen gebruiken, en de turbine niet in heet water of hete oplossingen onderdompelen.
Scheid het mondstuk van de turbine door een lichte trekkracht uit te oefenen. Dompel, net zoals bij de turbine, het mondstuk in een koud reinigingsoplossing onder en schud het zodanig dat mogelijke verontreinigingen die afgezet zijn aan de binnenkant verwijderd worden; laat hem weken. Spoel het mondstuk door het in schoon koud water onder te dompelen. Verwijder de druppels van het mondstuk door het krachtig te schudden. Laat het opdrogen door het op een droog vlak te plaatsen. Steek het mondstuk na de reiniging in de turbine door een lichte druk uit te oefenen.
Reinig het apparaat eens per dag met een licht vochtige, schone doek. Leg het apparaat nooit in water of andere vloeistoffen.
U installeert de app opnieuw op uw nieuwe telefoon of tablet. Heeft u toch problemen? Volg dan deze instructies:
1. Verwijder de huidige app - dit kan op het scherm door deze even in te drukken of via instellingen.
Zoek op 'Spirogram' of Gezondheidsmeter en download u de app opnieuw.
Stelt uw profiel in. Bij geboortedatum is het makkelijk om eerst het jaartal in te stellen.
Alles ingevuld? Klik op "bewaar" en vervolgens kunt u in het laatste veld uw doelwaarde instellen.
Dat hoeft alleen als u met uw zorgverlener al eerder een doelwaarde had ingesteld. De oude doelwaarde kunt u vinden in uw profiel op uw oude telefoon.
Het profiel staat onderaan op het begin scherm van de app.
U klikt op inloggen.
U moet eenmalig inloggen met uw gebruikersnaam en wachtwoord.
Als u deze niet meer weet, mail de helpdesk op info@gezondheidsmeter.nl.
Na het inloggen stelt u uw 5 cijfercode in.
De app is weer goed ingesteld.
Klik nu op start en nadat de spirometer is verbonden kunt u weer blazen.
Komt u er niet uit? Heeft u een andere vraag?
Onze helpdesk helpt u graag verder.